Aanmelden




Laden…

Even geduld...
ICF als functionele leidraad op een klasseraad
Spreker: BuBaO Sint-Lodewijk, Kwatrecht

Sinds vorig schooljaar is het ICF-kader binnen de handelingsplanning
geïmplementeerd vanuit het MFC. Met de school stonden we voor de uitdaging om
dit kader ook te integreren binnen de klassenraden en hiervoor onze bestaande documenten aan te passen qua lay-out, inhoud, structurele indeling, … . In deze workshop schetsen we de weg ernaartoe, waarbij we als uitgangspunt namen het verminderen van de planlast. Doorheen deze workshop willen we jullie meenemen in ons verhaal, dat zeker lang nog niet af is en verder dient gekneed te worden.


Co-teaching in een klasgroep type 9: een praktijkverhaal.
Spreker: BuBaO Sint-Gregorius, Gentbrugge. Inge Vereecken, beleidsmedewerker focus inhoud, & Lies Trat-saert, klastitularis klasgroep co-teaching

Het begon als proefproject 3 jaar geleden, schoorvoetend met kleine initiatieven. Na bijsturing zijn de 2 hoogste klasgroepen type 9 samengesmolten tot 1 klasgroep met 2 klasjuffen. Coöperatief werken en heterogene groepen versterken elkaar zeer positief, niet alleen bij de leerlingen, ook bij de begeleiders. Vorming, lectuur, collegiale consultatie, … ondersteunen deze werkvorm. Maar … de uitdaging aangaan, ‘doen’ met vallen en opstaan is de beste leerschool. Een verhaal van een proces om tot een nieuwe organisatievorm te komen. De meerwaarde ontdekken en zichtbaar kunne maken voor collega’s is een trigger om er ook mee aan de slag te gaan.

Co & Co samen voor de klas: een meerwaarde? Zes modellen van co-teaching in het pre-waarborgproject en eerste bevindingen.
Spreker: Annemie Jennes, Dienst Lerenden

In het pilootproject ‘samen sterker op de klasvloer’ met middelen van de pre-waarborg­regeling trekken we resoluut de kaart van ‘co-teaching’. Co-teaching gebruiken we hier in de context van inclusief onderwijs waarbij een leerkracht gewoon basisonderwijs en een personeelslid uit het buitengewoon basisonderwijs samen een co-team vormen. Hoe krijgt co-teaching in dit project vorm? We bespreken zes modellen van co-teaching, eerste bevindingen en het perspectief van co-teachers én leerlingen.

DUOO-project: samenwerking gewoon – buitengewoon basisonderwijs. Een pilootproject in Regio Antwerpen
Spreker: Ellen Wolfs, KOCA

Met dit project verkennen we op kleine schaal hoe het buitengewoon onderwijs met het gewoon onderwijs kan samenwerken tot op de klasvloer. De samenwerking gebeurt vanuit de verschillende types buitengewoon onderwijs, is multidisciplinair, flexibel, leerkrachtgericht en vraaggestuurd. Alle katholieke buitengewone basisscholen van de regio Antwerpen werken samen om elk vanuit de ervaringen met hun doelgroep een bijdrage te leveren.

Redelijke aanpassingen, gemeenschappelijk curriculum en IAC in het gewoon basisonderwijs.
Spreker: Greet Vanhove, Lien De Feyter, Dienst Lerenden

Sinds de invoering van het M-decreet worden scholen geconfronteerd met nieuwe begrippen als redelijke aanpassingen, gemeenschappelijk curriculum en individueel aangepast curriculum. In deze werkwinkel klaren we deze terminologie uit, relateren we ze met elkaar en brengen ze in verband met de finaliteit van het gewoon basisonderwijs. We verwachten actieve deelname.

BuO in het BOS-verhaal 
Spreker: Isabbelle Dobbelaere, Dienst Bestuur & Organisatie

-

Moeilijk gedrag, de uitdaging van de toekomst?!
Spreker: Mieke Hagenaars, Dominik De Keyzer, Dienst Curriculum & Vorming

We zetten in op de socio–emotionele ontwikkeling van onze kinderen om de ABC-vitamines van de zelfdeterminatietheorie waar te maken. Bij het deeldomein rond sociale cognitie leren we onze kinderen vanuit voorbeeldgedrag dat ze mogen opgroeien in vertrouwen. Herstel van verbondenheid en inspelen op de autonome motivatie van kinderen staan hier centraal. Aan welke basisbehoeften komen we dan tegemoet binnen ons beloning – en strafsysteem?

Ik kies voor vrije tijd
Spreker: -

-